onsdag 26 januari 2011

Ingvar Kamprad och skattebetalning

Har just sett uppdrag granskning som idag handlade om Ikea eller framförallt om att Ingvar Kamrad inte betalar skatt i Sverige för sitt kapital.
Jag kan inte låta bli att tycka det är synd att man inte gör ett tv reportage om hur mycket pengar som dras in i skatt via alla anställda och dessutom via moms på varorna som säljs.
Blir faktiskt irriterad över att det så sällan hörs något om hur bra varumärke IKEA är för Sverige som land över hela världen.
Ju mer jag tänker på det så borde kanske vi som land betala en summa per år till IKEA för att de marknadsför blågula Sverige utomlands istället för att leta fel.
Att Ingvar tjänar pengar och inte så lite heller är något som är förtjänsten av att så hårt marknadsföra och arbeta upp denna enorma koncern. Undrar hur många anställda och underleverantör er och speditionsfirmor som lever på att han gjort ett så bra jobb.
Självklart skall även IKEA följa de regler som gäller men jag vet inte om att de blivit åtalade för att fuska med reglerna. Han skulle aldrig nått så långt och klarat av att etablera butiker över hela världen genom att vara snäll och säga -ok jag kan slippa betala det eller det men jag gör det ändå.
Nej sluta nu att leta fel som tydligen inte är begångna utan för vårt lands bästa påvisa hur en enda person med driftighet kan ha kommit så långt och skaffat försörjning åt så många i stället.

1 kommentar:

  1. "Jag kan inte låta bli att tycka det är synd att man inte gör ett tv reportage om hur mycket pengar som dras in i skatt via alla anställda och dessutom via moms på varorna som säljs."

    Det är ju precis vad 99% av alla ekonomijournalister i det här landet sysslar med.

    Personligen tycker jag att det är uppfriskande att någon journalist tar sin mission på allvar och granskar makten istället för att göra propaganda för den.

    SvaraRadera