fredag 16 april 2010

Fackets baksida

Pappers har nu dragit ut i strejk för att öka lönen för sina medlemmar, ok det är väll fackföreningarnas syfte, dvs värna sina medlemmar. Men hur rimmar det med att fackföreningar och deras organisationer som helhet eldar på och stöttar Socialdemokraterna och Vänstern i deras valkampanjer och då under paroller som mer arbeten. Facket vill inte ha mer arbeten, de vill värna de som redan har arbete och är medlemmar. Man får inte blanda ihop korten här och tro att facken skulle agera för att få fler arbetstillfällen, de vill ha bästa möjliga villkor för sina anställda och enbart det. Jag tycker det är ok, men tro inte att det rimmar med att ge massor av pengar och stötta S och V under parollen mer i arbete eller mer pengar till de som av olika skäl inte kan arbeta.
Fackföreningar slåss med asnställnigsstopp m.m. och ville man ha in fler i arbete skulle man inte nyttja dessa knep.
Jag är själv med i facket för min anställningstrygghet men jag kan inte i min vilda fantasi hitta kopplingar i uppdrag mellan facket och Socialdemokraterna eller Vänstern.

Läs mer: Aftonbladet, DI, SVD, GP, DN,