onsdag 13 januari 2010

Ekonomi i balans


Funderar ibland på vilka kunskaper en del politiker har inom ekonomi eller är det så att man tror sig kunna lura medborgare.
När man säger att man tar ansvar genom att öka skatten för att få en budget i balans vad menar man egentligen då???
Om jag har dragit på mig kostnader för min familj i form av överbelånat hus, inköp av båt för lånade pengar m.m. då har jag troligen skaffat mer utgifter än vad jag har inkomster. Är det då att ta ansvar om jag minskar mina barns fickpengar eller tar inkomsten från det barn som arbetar någon helg eller kväll vid sidan om skolan? Är det inte att ta ansvar att få ekonomin i balans genom att minska utgifterna och inte dra på mig dessa kostnader. Jag straffar ju mina barn och kallar det att ta ansvar!!!
Jag kan inte skylla på att räntan gått upp på lånen, jag fått mindre ränta på sparade pengar eller annat jag har ansvar för att ha marginaler och planera framåt för att slippa agera på händelser i efterhand.
Att minska kostnader är jag också funderad och skrämd över hur man hanterar. Att skära ned kostnaderna rakt över är verkligen ett bevis på att man har noll koll eller inte vågar ta ansvar. Givetvis finns det nämnder och annat som man kan skära ned verksamhet inom medans andra kanske måste få ökad budget för att agera förebyggande så vi slipper få större kostnader framgent. Typexempel är att sparar vi pengar på snabba åtgärder för medborgare som får "sociala" problem drabbar det oss med större kostnader senare. Till det skall läggas det viktigaste, att det drabbar individen ohumant och ovärdigt.
Kontrollerad och ansvar för ekonomi är enligt min mening att agera förebyggande och anpassa kostnader efter inkomst med en känsla för vad som kan minskas i kostnader och vad som kan göras på andra sätt. Dvs kunna bromsa, gasa och växla utan att passagerarna studsar fram och tillbaka i bilen och blir åksjuka.