tisdag 12 januari 2010

Kärnkraft


I går kväll var det åter dags att packa kappsäcken för en normal arbetsvecka igen. Efter flera veckors möjlighet att jobba hemifrån under jul/nyårs veckorna är det dags för "normala" rutiner igen. På tåget till Stockholm i morse kom jag att tänka på att möjlighet till resande ökat betydligt i takt med att tågen blivit snabbare. Miljöpartiet vill satsa mer på tågtrafik och det gillar jag men jag förstår inte hur de skall få det att fungera i praktiken om de säger nej till kärnkraft. Om vi inte får fram billig el kommer priserna att stiga oerhört och givetvis kommer det att slå även mot tågbiljetter. Skall vi införa ånglok igen?? Då kan ju kanske Skara blomstra upp som järnvägsknut igen! Nja jag tror inte MP vill ha koleldade tåg men hur skall det lösas. Tåg som går på luft eller kanske uppsnurrad gummisnodd. Om man inte tar ansvar rakt igenom för hela lösningen är det tyvärr så att man enbart blir enfråge parti och låter andra ta ansvar för följderna.
Kärnkraft har sina risker och jag är glad att nuvarande regering tagit bort förbudet mot forskning inom kärnkraft för att konstant arbeta för riskminimering.
Jag är för fortsatt forskning och utbyggnad av kärnkraft för att klara av ett miljövänligare samhälle och möjlighet till konkurrenskraftig produktion för våra företag