tisdag 4 februari 2014

Nätverksträff om Change Management

Har i kväll varit på nätverksträff med ca 45 kreativa och duktiga människor som brinner för change management. Syftet med mötet var att bilda en Svensk förening som knyter sig till det internationella nätverket ACMP (Association of Change Management professionells) med avsikt att skapa en Svensk standard gällande change management.

Viktigt med en standard för att få ett gemensamt språkbruk och även utveckla området. I dag läggs generellt allt för liten vikt vid frågor som hur få en förändring att på riktigt träda i kraft och framföralt hur få den varaktig. Det är ofta inte så svårt att identifiera vad som behöver göras och ofta inte ens hur det bör göras. Svårigheten är som sagt hur får man ett förändrat arbetssätt, beteende m.m eller en ny organisation att fungera både formellt och informellt, detta är typiska frågor som hamnar inom området change management.

För egen del har jag jobbat med detta i några år nu och trivs oerhört bra med det. Anledningen till att jag fokuserat mer och mer på detta är förutom intresse även att jag tycker mig samlat på mig mycket erfarenhet av detta genom år av arbete med olika projekt, ledarskap både i jobb och föreningsliv, kundnöjdhetsarbete, försäljnings utbildningar m.m. Jag har så länge jag kan komma ihåg varit fascinerad över varför man gör på ett visst sätt och hur vi styrs av både känslor och fakta samt framförallt en tro på vad som går att göra och inte göra. Detta är något som idrottsvärlden är mycket duktig på och där det går att hämta och lära mycket.

Mitt fokus på människan har jag givetvis även nytta av inom politiken eftersom det handlar om att ha beslutens påverkan på den enskillda människan i åtanke hela tiden.






via WordPress http://ift.tt/1fs8LZE

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar