tisdag 19 oktober 2010

Vem har rätt att bestämma vad som är rätt?

Tror inte det finns många som anser att andra vet bättre än sig själva om vad som är rätt för just mig själv.
Vi vuxna vet vad som är bäst för våra barn när det gäller levene och hur du skall uppföra sig. Våra barn tycker inte vi förstår hur de har det och lever sitt liv osv.
Vart är jag på väg med detta.... ja det kan man undra och jag vet inte ens själv om jag kommer i mål med detta inlägg. Just nu är det debatt om vi skall ta hem våra styrkor i Afghanistan eller ej. Debatten var väntad eftersom riksdagen skall fatta beslut om förlängt uppdrag eller ej och det är en av de frågor som hamnar i osäkerhetslådan gällande majoritetsbeslut. Nu är det extra debatterat då Svenskar hamnar i eldöverfall och en Svensk dog häromdagen.
Åter till min inledning... Islamister ( ej muslimer eller Islamtroende) och framförallt Talibaner anser att vi i Västvärlden lever ett felaktigt liv och vill förstöra det genom våld tex. 11 sept atacken i USA mot world trade center osv.
Vi i västvärlden anser att de har fel och vill därmed slå ned talibaner och deras möjlighet till fotfäste.
Vem har rätt att och vem har fel?
Jag kan erkänna att jag tycker vårt leven i Västvärlden gått för långt och vi tappar mer och mer medmänsklighet och ansvar för varandra men det löser man inte via våld.

Om vi för att reda ut begreppen och vad som kan vara rätt och fel delar isär begreppen och åsikterna hamnar tycker jag att jag är klar i min åsikt.

Talibaner /Islamister vill:
* Motverka västvärldens sätt att leva genom terrorattacker i Västvärlden
* Utbilda och belöna terorister att genomföra attacker i Västvärlden och mot västerlänningar.

Västvärlden vill:
' Stoppa talibaner/Islamister i deras hemland för att minska deras makt och antal
* Hindra länder att ge utrymme för talibaner/Islamister.

Med andra ord anser jag att om vi inte försöker stoppa talibaner/Islamister så kommer det att vilja med terrorattacker hindra vårt sätt att leva i väst. Vi måste därmed inte bara sluta kriga mot dom även ändra livsstil och det anser jag inte vi med våld skall tvingas till och därmed är det befogat och nödvändigt med styrkor i Afghanistan. Vi kan givetvis på vårt vanligt fega sätt blunda och låta andra göra jobbet åt oss som land.

Att dessutom talibaner förtrycker kvinnor är inget vi skulle tillåta i Sverige och därmed med medmänsklighet någon annan stans heller men det kommer som bonus. Vore det enbart för förtrycket och levnadsstilen skulle jag mer negativ till att ha trupp där eftersom var och en har rätt till sitt styre i eget land.

Med andra ord vi måste för västvärldens egen skull bekämpa talibaner i Afghanistan och att vi då även får ett som vi anser bättre liv för kvinnor att studera och få mer frihet så är det ännu bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar