söndag 18 juli 2010

Beslöjad


Nu går åsikterna isär vad som är humant respektive ohumant gällande att förbjuda heltäckande slöja sk. Niqab eller Burka. För egen del är jag emot att förbjuda kläder, utseende, beteenden så länge det inte går ut över andra. Med andra ord borde jag vara emot förbud även av detta. Men jag måste erkänna att jag är faktiskt för ett förbud av heltäckande slöja. Anledningen till att jag begår brott mot min övertygelse att man inte skall lagstifta emot individens frihet är att jag anser att detta är ett förtryck av både män och kvinnor.
Vi anser och stöttar att ha militär i Afghanistan med anledning att Islamistiska talibaner som styr och förtrycker medborgare. Som bevis för förtrycket använder vi ofta att just fler kvinnor tvingas till heltäckande beslöjande och straffas hårt om så inte sker. Skall vi förbjuda det i främmande land och tillåta här??
Detta argument kan slås ned genom att säga att det är inte det heltäckande beslöjandet vi krigar mot utan Talibanernas förtryck.
Men det är egentligen inte den anledningen jag är för ett förbud utan:
1) Kvinnan skall beslöjas för att inte egga och vara lockelse för andra män än sin egen... Detta går tillbaka till uttalanden som att "män är djur" och liknande och totalt emot ett jämställt och gemensamt samhälle.
2) Kvinnan beslöjar sig för att visa aktning för sin man, religion, eller stolthet vilket även det är nervärderande och motarbetande av ett jämställt samhälle.
3)I ett samhälle som vi alla vill delta i måste vi kunna se vilka de andra människorna är. Man maskerar sig när man vill vara oigenkännlig vid rån, eller gatustrider.
4) Ett samhälle som har bra integration kräver just integration och det anser jag vara stor skillnad jämfört med att leva sida vid sida.

Nu tror jag inte det blir någon omröstning om detta i Sverige då vi oftast säger att det är upp till varje arbetsplats eller liknande att bestämma för att undvika själva diskussionen.