lördag 27 februari 2010

Hur nära är vi bostadssmällen?

Jag försöker att undvika att skriva om negativa saker men när det gäller bostadsmarknaden har jag svårt att förstå hur den skall klara sig och känner därför att jag måste skriva av mig lite om det igen.

Bostadspriserna ökar och ökar år efter år samtidigt som det inte verkar vara några problem för barnfamiljer och andra att hoppa rakt in i dyrare och dyrare hus. Var får de pengarna ifrån och hur planerar man för framtiden.
Att bankerna lånar ut 90-95% av köpet är en sak, men hur har man råd med månadskostnaderna.
Nu hoppas jag alla förstår att räntan ( månadskostnaden) inte kommer att vara på denna historiskt låga nivå länge till. Det kommer att medföra kraftiga ökningar av månadskostnaderna och då vill det till att ha marginal idag eller löneförhandlingar som går oerhört bra år efter år.

Idag har vi dessutom en generationsdelning. De som idag lånar till hus amorterar knappt en krona på sina hus utan räknar med att tjäna pengar på att husen går upp i värde och lånen därmed minskar % i förhållande till husets värde. Men månadskostnaden minskar aldrig då lånen kvarstår på hög nivå.
Den äldre generationen har istället amorterat ner sina lån för att skapa nettoförmögenhet (husets värde - huslån) och på så sätt även få minskade kostnader i framtiden.