torsdag 31 december 2009

Summering

Då var det dags att blicka bakåt över det gångna året. Personligen är jag inte så mycket för att titta bakåt speciellt mycket. Jag anser att för att leva och må gott skall man planera och sikta framåt men givetvis dra lärdom från historien. Jag liknar det vid att köra bil liten backspegel men stor ruta framåt. Nåväl vad har 2009 lämnat för spår hos mig.
Först har det personligen inneburit att jag bott 1 år med ny familj, (sambo och hennes två barn) vilket givetvis varit underbart men en balansgång mellan mig själv, den nya familjen och mina tidigare barn. Tror och hoppas att vi alla lärt mer om varandra och ser fram emot många många fler år med ömsesidig respekt och uppskattning av varandra.

Året har även inneburit att jag satsat mer på politiken och jag gör det av flera anledningar. Jag kan inte i längden kombinera fortsatt karriär inom näringsliv och politik och inser att jag därför behöver ge politiken en chans eller lämna den helt. Det är flera anledningar till att det inte går att kombinera bla, ekonomiskt men även att jag inte kan vara ledig från arbetet för att bedriva politik på hemmaplan och samtidigt ha ett arbete som fordrar att jag är insatt i dagsaktuella utmaningar i våra Nordiska länder (och Baltikum) och omvandla det till vad som är strategiskt bäst för företaget. Resande 4-5 dagar i veckan och politik på hemmaplan går inte ihop. Blir ärligt lite fundersam på vad jag håller på med ibland när jag gör avbrott i reseveckan med anledning av något politiskt möte i Lidköping för att tidigt åka vidare nästa dag och dessutom jobba mer än halva natten som kommpensation för missade timmar på jobbbet och mötet isig bara varit halvbra. Tycker dock det är så viktigt med att vi får bra styrning på Sverige och Lidköping att jag verkligen vill vara med och göra vad jag kan för att påverka.

Året har även inneburit att Folkpartiet stärkt sig mycket inför valet nästa år och kommande mandatperiod. Älskar alla nya entusiaster och hoppas vi får roligt ihop under nästa viktiga år.

Politisk har S,V och MP återigen visat att det där med ekonomi och ödmjukhet är inget som de har som kännetecken. Hur kan man bara släppa lös dessa att spekulationsfantaster att styra över andra människor. Att vårt kommunalråd även är tokig i trav förstår jag verkligen såsom han spekulerar med vår ekonomi.

Under året har vi i Lidköpin dragit på oss en ännu större börda iform av driftkostnader för motorstadion och bandyhall. Nu är dessa på plats och vi måste alla hjälpas åt att göra det bästa för att få detta till Lidköpingsbornas bästa. Hoppas och tror att vi kan göra detta om inte annat så för att vi faktiskt måste nu när dessa byggen är på plats och driftskostnaderna tickar in.

Har personligen även blivit morfar med allt vad det innebär med känslor samt önskemål om en bättre värld m.m. Känner att jag växt som människa och önskar bara jag hade med tid för alla.

Tack alla för detta år och jag hoppas vi får ett bra 2010.