tisdag 15 december 2009

Glöggens vänner


Var i fredags med Glöggens vänner på bandy. Trevligt men inte vann jag bästa glöggtävlingen inte, trots att jag lagt ned både tid och energi på att få en god glögg. Smaksatte med pepparkaka och päron för att få julkänsla och fruktighet;) Har idag varit ( är) i Stockholm för ledningsgrupps seminarium hela dagen med middag på en av Melker Andersson restauranger efteråt (Le Rouge). Vid bordet intill satt Daniel Westling med en kamrat och hade djupa konversationer

Besökte förra veckan Bryssel. Var på EU parlamentet och även ett mycket intressant studiebesök på Nato högkvarteret. Fick information om hur Sveriges delegation i Nato arbetar för att få info om Nato´s strategier m.m gällande tex Afghanistan Det är ju viktigt att vi har konstant kontroll på säkerhetsläge, Nato´s planer m.m för att vår styrka där skall kunna agera säkert och med rätt insats. Lite svårt att både vara med och inte med i Nato!!! Jag är helt klart för att vi skall fortsätta att agera i Afghanistan. Ta striden mot terror på plats där den byggs upp istället för att låta den växa och agera. Hjälp även till med att bekämpa Islamistiska avarter ( enligt min mening). Jag tror dock inte att man kan ändra och införa vad vi kallar demokrati genom krig. Jag tycker även inte att man skall tvinga på någon det vi kallar demokrati, det fungerar i länder som vårt men fordrar mycket mycket för att fungera iform av öppenhet, tolerans, rättsäkerhet (enligt vårt synsätt), struktur i samhället och övrigt. Detta införs inte via krig men krig kan hålla undan motståndskrafter för demokrati och skapa utrymme för demokratisk tillväxt.