fredag 24 maj 2013

Slut på arbetsveckan

Sitter nu på tåget hem från Sthlm efter en bra veckan. Har haft förmånen att närvara på två konferenser under veckan. Onsdagens konferens var med IBM gällande Big Data och Smartare Analys. Mycket intressant och uppföljningsmöte med lite andra närvarande företag är på gång. Det område och pass som inspirerade och gav mig mervärde var gällande hur nyttja all den mängd data som finns överallt till smartare marknadsföring.
Torsdag- Fredag har varit med PEX (Process Exellence) och den nationalla konferensen som nu var i Sthlm. Här inspirerades jag av framförallt core business i förhållande till organistionsstrukturer och processer. Dvs själva grunden i varför vi har en verksamhet och vad vi skall uppnå i jämförelse med organisation som ofta är till för kontroll och styrning även om vi har en förhoppning om att det är för att stödja verksamheten. Intressanta och viktiga frågor som gör skillnad. Det är inom dessa fluffiga och ofta okonkreta områden som jag har min hemvist i intresse och kunskap. Visst kan jag ta ner detta till konkreta nivåer och göra styrningsmodeller, strategier och konkreta handlingsplaner men jag vill först ha dessa övergripande frågorna på plats. Har medverkat tillsamans med bl.a. Shell, Statoil, GE, Google, Coca-Cola m.m i diskussioner i dessa frågor.Så dessa dagar har verkligen gett mig näring.
Sitter nu på tåget hemåt från Sthlm och känner mig lung och avslappnad trots att tåget givetvis är försenat. Jag har lärt mig att vill man vara säker på att hinna hem i någorlunda tid en fredagkväll så skall jag ha bilen i Skövde. Så idag kan tåget vara sent och jag tar mig ändå från Skövde på ett bra sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar