söndag 12 december 2010

Inlägg nr 200

Då var man framme vid inlägg nr 200 och känslan när jag startar bloggen är lite trist (Ungefär som med Emil som såg fram emot att fira 100 täljda gubbar men blev snuvad på festen.) Jag skulle vilja skriva om något trevligare än det som nu är högaktuellt och jag vill skriva av mig om nämligen självmordsbombare i Sverige.
Att vi i Sverige har drabbats av självmordsbombare tror jag beror på några olika saker. Först och främst tror jag inte det är någon större planering än en villsen person som liksom många unga i olika situationer känner att de inte bara vill se på utan göra något som påverkar. I detta fallet var han förbannad på Lars Viiks samt att Sverige inte drog tillbaka sina trupper från Afghanistan ( verkar det som). I andra situationer likt unga som skjuter ner folk på skolor och varuhus eller den som skjutit på invandrare i Malmö finns andra drivkrafter. Men de är tror jag i botten lika genom att de anser något är fel (tex.mobbning på skola) men känner att inga vuxna tar saken på allvar och tar då saken i egna händer men straffar helt fel personer.

Först och främst anser jag att den som försöker ta andras liv och skapa rädsla i en befolkning är en så lågt stående person att jämförelse saknas . Att försöka skada demokratinsgrund oavsett om det sker i Sverige eller i mellanöstern är ingen skillnad.

Gällande Lars Viiks anser jag att någon borde lägga honom över knät och ge honom en rejäl omgång smisk. Han har all rätt att i ett land med yttrande frihet kränka Islam men för den skull måste man inte göra det. Sunt förnuft, empati och ansvar är en del i det som garanterar att vi kan ha yttrandefrihet. Att utmana yttrandefriheten och en religion gagnar inte mer än Lars Viiks ego (plånbok)och piskar upp främlingsfientlighet.

Gällande Afghanistan så bekräftar det inträffade att vi måste vara kvar med styrkor i just Afghanistan. Terror måste bekämpas där den odlas och växer för att inte spridas. Den terror och förtryck som just styrkorna försöker att kväva med avsikt att skapa utrymme för demokratin att växa, bekräftas och förstärks i och med detta.

Jag ser det inträffade som ett bevis på att vi måste öka styrkorna för att skynda på och effektivare kväva grogrunden till terrorn.
Dessutom får befolkningen i Afghanistan det bättre....

Aftonbladet
;Expressen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar