fredag 27 augusti 2010

Politik och pengar

Tycker det skrivs och pratas för lite om de olika förutsättningarna i valarbetet.
Om man tävlar i motocross och har ett helt team som servar och ser till så att din MC är på topp och anpassar den efter din körstil är det oerhört mycket lättare att komma först i mål jämfört med någon som använder en mycket äldre årsmodell utan nya finesser och uppbackning även om kunskap och talang är bättre.

När jag nu för första gången är inne i politiken inser vidden av problemet med att det är likadant här och så borde det inte vara då det inte handlar om att vinna en MC tävling (som kan vara nog så viktig för den som tävlar) utan det handlar om vem som skall leda och styra kommuner, regioner och ett helt land.

Som vi alla vet så sponsrar LO Socialdemokraterna, M får pengar av arbetsgivar-organisationer, m.m m.m. Beroende om du redan är ett stort parti får du mycket partibidrag medans små partier får små partibidrag.

Detta anser jag sätter demokratin ur spel!

Anledningen till min åsikt är att vi oavsett vad vi anser om oss själva är påverkbara av reklam och övrig marknadsföring
Detta gör att ekonomiskt starka partier kan marknadsföra sig bättre och därmed locka till sig fler röster och bibehållen storlek. Ekonomiskt starka partier eller kommunföreningar har även möjlighet att ekonomiskt stötta sina kandidater på ett mycket bättre sätt än i dagsläget små föreningar eller partier.

Jag avser inte att beklaga mig men jag är med i ett parti som tyvärr inte gjorde ett bra val 2006 och en kommunförening som gjorde ett av de sämsta valen av alla föreningar inom hela partiet. Detta gör att uppförsbacken är oerhört svår, alla våra pengar går åt till att köpa internt marknadsmaterial (köps inom partiet av kommunföreningen), ett utskick till boende i kommunen över vad vi går till val på i kommunen och några få annonser. Där är budgeten slut.
Våra konkurrenter till att växa har många annonser, stora valstugor, mycket utdelningsmaterial, ordnar bjudningar med föreläsning, massor av affischer,bioreklam, radioreklam m.m

Jag tror dock på framtiden för rätt politik och insåg därför att jag var tvungen att satsa egna pengar (mycket mindre än många andra)i valrörelsen om jag ville att vi skall skapa bättre förutsättningar för föreningen och givetvis mig själv.
Jag tycker faktiskt att detta är fel.
Men det är inte att använda egna pengar på något jag tror på som är fel, utan att den som har mest pengar syns mest och inte den som är bäst. (tror inte jag är bäst men kommer aldrig att få veta svaret då jag anser att pengar spelar för stor roll)

Anledningen till känslan är framförallt att jag inser att jag tävlar med för små resurser även om det är för mycket för mig själv och min familj.

Nu har jag fått skriva av mig och därmed nog om det och fortsatt full fart.;)