onsdag 10 mars 2010

Rätten till det fria ordet

Nu är det åter dags att försvara en av demokratins viktigaste grundstenar och det är att få uttrycka sig om vad man vill utan att bli stämplad och hotad.

Att inte få avbilda profeten Muhammed kan jag förstå är något man ogillar om det ingår i ens tro att man inte får det men att gå så långt så man planerar mord för detta är avskyvärt och bland det värsta hotet mot demokrati man kan komma.

Tidigare har Salman Rushdie levt under dödshot i ett par årtionden för sin bok "Satansverserna". Knut Westergaard karikatyrer utlöste nära på religiöst krig mot västvärlden och banlysning av Nordiska produkter.

Att nu ett antal personer är gripna misstänkta för mordförsök på Lars Vilks för att han gjort en teckning av en rondellhund och kallat den Muhammed är ett så starkt hot mot ett öppet samhälle att alla borde reagera och ta avstånd från detta.
Jag anser även att det var fel av Lars Vilks att göra detta och utmana och ”förnedra” det andra tror på. Man skall visa respekt och söka förståelse för olika tankar och beteende men att gå så lång så att man skall döda är att gå över gränsen.

En sak är att jag anser det fel och har åsikt om detta, det skapar ofta enbart motstånd mot gruppering. De viktigaste att ta avstånd är faktiskt islamskt troende själva. Anser de att det är ok att utföra mord i enligt het med deras tro.
Jag är som person oerhört tolerant mot att alla skall få utöva egen tro och levnadssätt men jag kan ALDRIG tolerera att någon grupp anser sig ha rätt att döda för sin tro.

Vilket samhälle får vi om man inte vågar uttrycka sig??

Som Liberal kommer jag för alltid att jobba för att bevara samhället mot Kommunism, fascism och islamism liksom mot att vittnen skräms till tystnad osv.

Vårt öppna samhälle måste för alltid värnas och man får aldrig slå sig till ro och tro att det löser sig själv.