onsdag 24 februari 2010

Ilmar Reepalu och judar

Ilmar Reepala är en tung Socialdemokrat och kommunalråd i Malmö. Genom sitt agerande och de uttalanden han gör väljer mer och mer Judar att lämna Malmö. Skånska dagbladet har haft en artikelserie om antisemitism och han har i dessa gjort ett antal mycket dåligt valda uttalanden vilket givetvis inte får folk att få mer förståelse och närma sig varandra. Artiklarna och händelserna har väckt intresse i omvärlden och när Reepalu får chansen att förklara vad som händer säger han till en av Europas största tidningar (Sunday Telegraph): ”Det har inte förekommit några attacker mot judar, och om judar här vill flytta till Israel är det ingen angelägenhet för Malmö”, citeras han.
Reepalu får även frågan om han hört av sig till judiska församlingar för att prata om hotbilden mot Judar i Malmö och då kommer ytterligare ett lågmärkes uttalande: ”Nej”, svarar han. ”Men jag blev inte heller kontaktad av församlingen när jag fick mitt hus nedklottrat med stora svarta hakkors.” Jag trodde kommunalråd och tongivande politiker hade bättre vett än att slå mot redan utsatta och visa prov på dålig empati och känsla.
-----
Jag har placerat min blogg i Lidköpingbloggkartan.se!