måndag 9 september 2013

Kamratuppfostran


Skolan Lundsberg får öppna igen då förvaltningsrätten inte ansåg att brännmärkningen skedde i skolans miljö utan i internatdelen. Jag tycker detta är juridiskt klyveri och jag tror inte någon vare sig elever, lärare, rektor, styrelse eller föräldrar innan domen ansett internatet varit en del och skolan en annan. Jag tror nog att det var just själva integrationen av skola och internat som var själva ”grejen”. Men idag säger nog ingen emot att det är delat….. Jag förstår mig heller inte på föräldrar som inte vill polisanmäla de barn och skola som misshandlat ens egna barn.

Några tankar och rader om den sk. kamratuppfostran som jag förstått är en del av det fina med Lundsberg. Skulle vi kunna tillåta kamratuppfostran som en generell metod på alla våra skolor? Nej, det skulle vi med största säkerhet tycka vore helt fel. Anledningen är att vi inte vill ha ett samhälle där barn skall känna att de har en plikt att uppfostra de som är yngre. Det är föräldrars roll att uppfostra och skolan skall med vuxna ha en fostrans roll. Att lära barn och unga att ta ansvar och vägleda sina medmänniskor är något som är en del i att skapa empatiska vuxna och det kan vi inte få nog så mycket träning i men detta genomförs inte med skräck och penalism.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar