Nu har Göteborg gått för långt i att ta för sig på bekostnad av andra kommuner i Regionen!!!
Hur mycket skall vi betala för att man inför vägtullar i Göteborg och därmed måste öka kollektivtrafiken?
Skatten i Regionen skall ökas med hänvisning till bland annat att det behövs mer pengar till Västtrafik. Övriga kommuner i regoinen kan inte räkna med utökad kollektivtrafik då Göteborg behöver större andel. Nu har man dessutom mage att besluta att den nya Göta Älvbron skall ha lägre höjd och då så låg att inte fartygstrafiken till hamnarna i Vänern kommer fram. Den skall öppnas i det tempo som just kollektivtrafiken i Göteborg klarar av. Göteborg ser då enbart till sitt behov och går emot Vänerkommuner, rederier samt Sjöfartsverket. Men Göteborg har ju en egen hamn och det är väll inget som någon annan skall behöva ha.
Läs mer: GP , Lidköpings nytt, Aftonbladet,
Det bor 120000 pers på Hisingen, och det saknas vettiga kommunikationer dit. Fartygstrafiken får snällt finna sig i att Göteborg ska bli en enad stad, det är viktigare än vilket jävla riksintresse som helst.
SvaraRaderaTror båtarna kommer fram ändå, och har de inte lust att tajma öppningarna på dagen, så får man väl åka på natten.
SvaraRaderaOch Nordre Älv?
Behövs det mer trafik i Lidköping då?
Ja så blir det när gbg,s kvinno maffia styr.
SvaraRaderaHoppas folk har vett på att rösta bort dessa flumare.
Ja, en bättre kollektivtrafik vore ju fruktansvärt att satsa på... alla 11 öppningar per dygn (tror det är inkl segelbåtar t.om.) skulle ju inte kunna koordineras i relation till kollektivtrafikens behov. Tilläggas bör att behovet av att öka kollektivtrafiken snarare beror på trängsel, än trängselskatter...
SvaraRaderaAtt en stad av Göteborgs storlek har 3 över och undergångar varav endast en har spårvägstrafik säger väl allt om hur högprioriterat båttrafiken är och har varit, det bor trots allt över hundra tusen människor på Hisingen, men deras behov kan knappast räknas, eller hur?
Jag tror säkert att båtarna kommer fram ändå genom lite bättre planering. I väldigt många städer finns det låga broar som öppnas på bestämda tider då påverkan på övrig trafik är så liten som möjligt. Göteborg måste växa i takt med befolkningsökningen och då är möjligheterna att resa till och från Hisingen avgörande. En lägre bro gör det möjligt för fler att cykla vilket i längden alla tjänar på.
SvaraRadera/Marcus
Alla mynt har två sidor. För vägtullarnas förtjänst byggs en västlänk som egentligen ingen verkar vilja ha av Göteborgs invånare. Den är endast en fördel för de som valt att flytta till kringliggande kommuner och pendla in till stan med tåg. Hur rättvist är det för en innerstadsinvånare som tvingas betala mellan 700 - 1 000:- i månaden? I detta fall tänker politikerna enbart för er som bor i andra regioner/områden än Göteborg självt.
SvaraRaderaGnälljävel! En lägre bro har enorma fördelar för göteborgarna på många olika vis och påverkar knappt sjöfarten. Antalet extra broöppningar som behövs försvinner ju i decimalerna. Fattar inte varför ni fortsätter mala om detta. Det är ju bara en chans för er att få gnälla!
SvaraRaderaJag har många gånger tyckt att Nordre älv skulle kunna utnyttjas bättre/mera.
SvaraRaderamen....
Bygg en tunnel så är alla nöjda! :)
Det är väl klart att våra lokalpolitiker i Göteborg ska först och främst se till våra dvs. göteborgarnas, behov och önskemål.
SvaraRaderaVi är trötta på en delad stad och behöver en massa lågbroar mellan Södra och Norra Älvstranden som ska binda ihop Hisingen och resten av stan.