tisdag 22 februari 2011

Parboendegaranti

Nu har önskan om att äldre skall få en garanti om att få bo ihop på äldre dar i Lidköping vandrat till slutet på stigen och där var svaret tyvärr: "Vi gör vad vi kan och det är inga problem men något löfte det får ni ej".
Anledningen till att jag och FP vill ha en garanti är som jag tycker rätt enkel.
Parboendegaranti är inget som åberopas förrän man är i det stadiet att en i relationen är såpass dålig att servicehem eller vanligt boende inte längre fungerar. Att i det läget behöva be om lov hos kommunen att få fortsätta bo ihop för att kunna stötta varandra för att man själv inte orkar ta hand om den andra är rent ut sagt dåligt (milt sagt).
Att nu Lidköping säger sig inte ha problem med detta och fixar boende åt alla som vill samt skall bygga boende för att kunna leva i varandras närhet gör mig bara frustrerad och ännu mer arg.
Om det nu inte är problem, varför då inte lyfta av tankarna hos de det gäller av att behöva gå och be om lov o därefter förlita sig på att kommunen är välvilligt inställd. Handlar det om att vilja ha makt eller vad?????

När nu TV frågade om de fick göra reportage om detta så ser jag förklaring om ekonomi..... och blir ännu mer förvånad. Det är väll ingen som bett om all inclusive
Det är t.o.m så att det finns lagkrav på att man skall betala för servicen efter förmånga och det är ingen som bett om gratis boende. Den förklaringen är den dummaste jag hört och snarare ett bevis på att riktiga belägg för sitt beslut saknas.
Det är även viktigt att veta att detta är en möjlighet och inte ett krav.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar