fredag 30 april 2010

Fri konkurrens


Ny dag nya möjligheter. Vad är det som triggar mig i att vilja göra lite mer och lite bättre för var dag?? Jag tror att det är att jag jämför det jag gör och resultatet med andra. På jobbet fick vi i dagarna reda på hur resultat m.m utvecklat sig första kvartalet och även om vi som vanligt är mycket duktiga och allt går enligt plan eller bättre så får vi alltid reda på hur det är med våra konkurrenter och hur vi är i förhållande till dem samt givetvis lite förmaningar om att öka farten på rätt saker och minska på mindre bra. Det är det som driver utvecklingen framåt. Om jag inte har något att jämföra med så kan jag ju inte veta hur jag presterar och vad som kan göras annorlunda. Har jobbat mycket med en VD för ett konsultbolag. (Indea heter företaget jag kan ju passa på att göra reklam) Han tar ofta upp att vi borde sända blommor till våra konkurrenter och tacka för att de finns för om de inte gjorde det så visste vi ju inte hur vi ligger till. Tänk att vara den enda vi Världen som springer 129m längd, hur skall jag veta var dag om jag är bra, efter ett tag skulle jag nog vara nöjd med min tid och slå mig till ro och bara träna någon gång i bland. Men om jag fick reda på att jag leder med bara en sekund skulle jag träna mer eller om jag fick reda på att jag är fjärde bäst då skulle jag ligga i för att komma först på pallplats och sedan försöka bli bättre. Jag skulle dessutom snegla på de andra för att se vad de gör som jag kan lära av. Det är för just detta som det är så viktigt att vi tex har friskolor och annan verksamhet som faktiskt tillåts konkurrera med kommunal verksamhet. Om inte så kan vi inte riktigt veta hur bra den är och har heller inget motiv till att riktigt vakna varje dag och just bli lite bättre. Varför skall kommunal verksamhet bli bättre? Jo för den servar oss kommuninvånare och skall göra det bra och inte med för mycket av våra pengar.