Inom idrottsvärlden så finns det många goda tankar på att man inte skall tävla och räkna poäng förrän man uppnår vissa åldrar med avsikt att lära sig att tona ner tävlingshetsen framförallt hos både barn och föräldrar.
När barnen växt lite då blir det ofta annorlunda och vi tycker det är helt rätt att man skall kunna utvecklas. Vi letar även talanger inom de olika sporterna som därefter blir uttagna till regionläger och regionlag (hockeypucken m.m.). Dessa matchas mot andra regioner för att visa upp sig och sedan hamna i Landslag och representera vårt land.
Om det går dåligt i landskamper, EM , VM, OS m.m. så ser vi över hela organisationen med mål att lärandet och utvecklandet av talanger skall nå nya höjder.
Är du duktig som tex 14 åring så kan man tas upp och få träna exta med äldre för att inte stanna upp utan hela tiden få utmaningar så man inte tröttnar och även kan fortsätta utvecklas. Detta för både individen och landets bästa.
Nu till vad jag är ute efter... skall inte detta vara tillåtet och något vi arbetar med även inom skolan?
Varför anser en del att det är fel att låta duktiga elever få större utmaningar och att låta dem utvecklas? Avsikten är att vårt land skall kunna få duktigt utbildade anställda som kan ta företagande och forskning i Sverige till bra positioner i Världen.
Detta är liksom inom idrott inget som går ut över de som inte utvecklas lika fort!! Tron på att det skulle drabba andra är svårt att förstå..
Om 2 personer skall gå från centrum till busstationen så kan de gå ihop och är då framme lika fort som den som går långsmmast om man låter dem släppa taget om varandra kommer den som går långsammast att komma fram på samma tid som om de gått ihop men den som är snabbare hade kommit fram tidigare.
De som behöver längre tid på sig då och då skall få de resurser och tid som behövs för att i sin takt ta sig vidare i kunskapsbyggandet.
Men som med allt annat vi är alla olika och måste låta skolan tillåta det liksom vi gör och stimulerar inom idrottsvärlden.
Låt alla barn och unga vara individer inom skolan och ge dem de utmaningar och stöd de behöver var och en för sig baserat på sitt behov.
Jag vill ha en skola för alla och inte en skola för alla.
Jag är stolt för de ändringar som vi inom Folkpartiet genomfört och påbörjat inom skolan men ännu inte nöjd.